Neem contact op Vraag offerte aan

Vraag offerte aan

Bekijk al onze diensten Onze werkwijze
i

Meer over haalbaarheidsonderzoek:

Haalbaarheidsonderzoek uitvoeren

Het belang van goed haalbaarheidsonderzoek

3C-analyse

Testing fase

Voorbeeld offerte

f

  Haalbaarheidsonderzoek uitgelicht: De screening fase


Een haalbaarheidsonderzoek is van onschatbare waarde voor uw project, zo wijst literatuur uit. Met goed haalbaarheidsonderzoek krijgt u niet alleen een beeld van of het project succesvol zal worden, maar boekt u bovendien aanzienlijk betere resultaten. Maar wat moet er nu precies in een haalbaarheidsonderzoek?

Verschillende auteurs geven hier uiteenlopende antwoorden op. En dat is niet gek. Want het ene project is het andere niet, en een ander product of dienst vraagt om een andere aanpak. Toch zijn er een aantal inzichten die overal terugkomen. Zo valt goed haalbaarheidsonderzoek op te delen in 3 fasen: scoping, screening en testing1 (zie afbeelding 1). In dit artikel gaan we dieper in op de screening fase.
 

Afbeelding 1: Haalbaarheidsonderzoek opgedeeld in drie fases

Screening

Waar u in de scoping fase op zoek bent gegaan naar het gat in de markt en diverse kansrijke projecten heeft geformuleerd, moeten deze projecten in de screening fase worden geanalyseerd. In deze fase onderzoekt u zowel het concept zelf als de markt waar u zich in begeeft van binnen en van buiten.

Analyses

Er zijn verschillende manieren om de haalbaarheid te bepalen binnen de screening fase. Dit betekent niet dat alle analyses ook moeten worden uitgevoerd. Afhankelijk van het risico van de investering wordt een keuze gemaakt voor een meer of minder uitgebreid onderzoek.

f

3C-analyse

Als het budget voor een haalbaarheidsonderzoek beperkt is, kan hiervoor het best worden gegrepen naar een 3C-analyse2. In deze methode staan company, competition en consumer centraal in het beoordelen van de haalbaarheid. Hoe scoort het bedrijf zelf, hoeveel concurrentie is er aanwezig, en hoe hoog is de behoefte van de consument? De totaalscore van deze drie facetten geeft een beeld van de toekomstige succesfactor van het project. Meer over de 3C-analyse kunt u lezen in ons artikel over de 3C analyse.

Uitgebreide vraaganalyse en bredere maatschappelijke factoren

Sommige auteurs stellen dat een 3C-analyse wellicht een fundament kan bieden voor een effectieve marketingstrategie3, maar dat ze als grondige analyses voor het complete concept niet volstaat4.

Naast het bedrijf, de concurrentie en de consument is het verstandig bijvoorbeeld ook de brede maatschappelijke factoren in een analyse mee te nemen5. Zo kan een politiek–maatschappelijke ontwikkeling als decentralisatie van de zorg voor veel organisaties in- en rondom de zorg zowel kansen als bedreigingen bieden. Een veelgebruikte methode om de maatschappelijke factoren te onderzoeken is de PEST of STEP analyse – een analyse van de politieke, economische, sociale en technologische factoren6. Een uitgebreide vraaganalyse kan daarnaast antwoord geven op de vraag wat de beweging van de markt betekent voor uw concept. Met deze analyse onderwerpt u de markt aan vragen als “hoe groot is de totale markt voor mijn product?”, “hoe hoog is de verwachte verkoop van mijn product?” en “is de verkooptrend voor mijn product aan een stijging of een daling onderhevig?”.

Financiële analyse

Vooral als uw haalbaarheidsonderzoek bedoeld is voor investeerders, mag een financiële analyse bovendien niet ontbreken. Met een productprofielanalyse wordt technisch en commercieel succes aangevuld met de verwachte ontwikkelingskosten en de mogelijke winst7. Dus niet alleen de aantrekkelijkheid van een idee wordt bekeken, maar er wordt tevens een winstgevendheidanalyse gemaakt. Pas wanneer het project in financieel perspectief wordt geplaatst kan immers iets worden gezegd over het werkelijke succes. Door voorgaande analyses te ondersteunen met een concreet kosten- en batenoverzicht, wordt de aantrekkelijkheid van het project van alle kanten bekeken.

Besluitvorming

De resultaten van de screening fase zeggen veel over het mogelijke succes van uw onderneming. Wanneer deze tegenvallen start u opnieuw met de scoping fase, waarin u op zoek gaat naar nieuwe kansen. Als uw project echter goed uit de analyses komt, kunt u in principe door naar de uitvoering.
Om de risico’s nog verder te beperken, kan het lonen om met uw product of dienst de testfase in te gaan. Hierin krijgt u een nog beter beeld van hoe uw concept zal presteren in de markt.


 


 

____________________

1. Mackenzie, W. & Cusworth, N. 2007. The Use and Abuse of Feasibility Studies. The Australasian Institute of Mining and Metallurgy: Melbourne (pp. 65-76)
2. Ohmae, K. (1991). The Mind Of The Strategist: The Art of Japanese Business. McGraw-Hill (pp. 91-99)
3. Subhash, Jain C. (2004). Marketing: Planning and Strategy (7th ed). Mason, Ohio
4. Sung-Kuei Liu & Nai-Hsin Pan (2012) Integrating the diamond theory and the 3C-model: The construction companies in Taiwan, Journal of Statistics and Management Systems, 15:6, (pp. 601-625)
5. Green, P.E., Tull, D.S., Albaum, G. (1988). Research for marketing decisions. (pp. 721-723)
6. Peng, G. C., & Nunes, M. B. (2007). Using PEST analysis as a tool for refining and focusing contexts for information systems research. In Proceedings of the 6th European Conference on Research Methodology for Business and Management Studies (pp. 229-237).
7. Urban, G.L., Hauser, J.R. (1993). Design and marketing of new products, p. 158